2 mins read

Lijnzaad bijwerkingen & meer relevante informatie

brown dried leaves on ground

Lijnzaad zou het superfood van de eeuw zijn. Tenminste, als het aan sommige mensen licht. Andere mensen zijn er dan weer juist erg voorzichtig mee. Omdat ze bijvoorbeeld niet geloven in superfoods, maar ook omdat niet álles zo positief is aan de zaden. Al is ook daar weer iets voor te zeggen.

Goed, je snapt dus wel dat het blijkbaar niet iets is wat je eindeloos kan consumeren en consumeren. Maar wat is het dan, wat niet goed is aan lijnzaad? Wat voor bijwerkingen heeft het? En waar je eet je lijnzaad eigenlijk bij? We leggen deze informatie en meer uit in dit artikel. Lees gauw verder en weet of je nu wel of niet naar de winkel moet vliegen voor zo’n zakje met dat ‘vogelvoer’.

Wat is lijnzaad?

Voordat we ons verdiepen in de (vermeende) gezondheidsvoordelen van lijnzaad, is het wel handig om te weten wat het eigenlijk is. Lijnzaad is een kleine zaad, afkomstig van de vlasplant (Linum usitatissimum). Ze worden daarmee ook wel vlaszaden genoemd. De zaden zouden rijk zijn aan voedingsvezels, omega-3 vetzuren en lignanen. Lijnzaad wordt geregeld toegevoegd aan voeding vanwege de gezondheidsvoordelen, zoals verbeterde spijsvertering en hartgezondheid. Het wordt zoveel heel als gemalen geconsumeerd en er bestaat zelfs zoiets dat ‘lijnzaadolie’ heet.

Is lijnzaad gezond?

Ja, in principe wel. Lijnzaad wordt als gezond beschouwd vanwege zijn voedingswaarde waar we het net al even over hadden. De voedingsstoffen zouden bijdragen aan verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een verbeterde spijsvertering, een verlaagd cholesterolgehalte en verminderd risico op hartaandoeningen. Dat klinkt fantastisch, maar toch betekent het niet dat je kan gaan overdrijven met de consumptie ervan, gezien er ook nadelen aan de consumptie kleven.

Lijnzaad als boosdoener

De reden waarom veel gezondheidsinstanties terughoudend zijn met gebroken lijnzaad, is vanwege een stofje in het zaad. Eens stofje, genaamd:

cyanogene glycoside

Je lichaam is (helaas) in staat om cyanogene glycosiden om te zetten in cyanide (blauwzuur). Neem je te veel van de stof naar binnen, dan zal je last krijgen van hoofdpijn, duizeligheid, ademhalingsproblemen en andere dingend ie bij een cyanidevergiftiging horen. Maar cyanide, dat is toch ook altijd wat je in de film ziet?

Nou nee, niet precies. Waar jij aan denkt, is zoiets als het Görings cyanide-ampul. Hermann Görings pleegde zelfmoord door een glazen ampul met een bepaald soort cyanide tussen zijn tanden te breken. Hij was na zijn acties in de Tweede Wereldoorlog samen met vijftien andere ter dood veroordeeld. Tegenwoordig zie je dat steeds vaker in films, dat criminelen op de meest cruciale momenten zo’n ding doorbijten en uit het leven stappen. Het betreft hier cyaankali, een resultaat van Kaliumcyanide (KCN) dat in contact komt met een bepaald zuur. We zeggen maar altijd, better be safe than sorry met dit soort stoffen.

Let op: Denk je aan zelfdoding? Bel dan naar 113 of ga naar 113.nl om te chatten

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid lijnzaad

Bang voor dat soort gevallen hoef je niet te zijn, anders stond een product als deze natuurlijk niet in de lijst van toegestane voedingsmiddelen in Europa. Maar goed, vanwege de mogelijke kans op een cyanide vergiftiging, is er een maximale dagelijks hoeveelheid aan lijnzaad gesteld.

Deze hoeveelheid, komt neer op zo’n 28 gram per dag voor een volwassene. Een kind onder de 20 kg wil je niet meer dan 8 gram ‘voeren’. Bovendien moet je ook zorgen dat je bij het eten van lijnzaad, genoeg water drinkt. Anders zal het lijnzaad alles een soort van ophopen in je lichaam en heb je nog steeds niet het voordeel van die lekkere stoelgang.

Lijnzaad in je dieet verwerken

En hoe, hoe moet je dan lijnzaad in je dieet verwerken. Nou ja, omdat het niet een erg smaakvol product is, kan je het letterlijk overal aan toevoegen. Denk aan:

  • smoothies
  • crackers
  • pannenkoeken
  • havermoutkoekjes
  • pap
  • brood
  • energybar
  • pudding

Gooi het op je bakje kwark, neem een lepel mee in de pannenkoeken die je ’s avonds pakt of maak er een heerlijke pudding van en serveer het met ijs. De mogelijkheden zijn ein-de-loos. Dat is mede de reden waarom het zo’n populair, voedzaam en handzaam product is.

Conclusie

Lijnzaad heeft, wanneer je het in grote getale inneemt, meer dan vervelende bijwerkingen. Maar, als je niet te vaak en te veel lijnzaad consumeert, zal het geen kwaad kunnen. Tenminste, dat is hoe onderzoekers het nu zien. Mocht je al bij kleine hoeveelheden lijnzaad last krijgen van iets, dan moet je meteen stoppen met consumeren. Raadpleeg ook een arts, om zeker te zijn van het voorkomen van eventuele gevolgen.

Latest from Blog